Sliter du med elendig mobildekning, eller ønsker du den bedret?
Dårlig mobildekning på Sørbølfjell hyttefelt.

Sliter du med elendig mobildekning, eller ønsker du den bedret?

Joakim Dalen, hytteeier

Mange av oss erfarer at mobildekningen på hyttefeltet kan være en utfordring. På store deler av hyttefeltet opplever man problemer med å ringe og å bruke mobildata – og i noen tilfeller kan dekningen rett og slett være helt fraværende.

Dette skyldes blant annet avstanden til masten som betjener området, som er plassert på Høgevarde. Naturlige hindringer som fjell og terreng kan også påvirke signalene, noe som kan føre til varierende dekning for ulike hytter. 

Telenor og Telia tar imot dekningsønsker. Dessverre vil kun én enkelt henvendelse ikke føre frem. For at de skal kunne vurdere behovet for bedre dekning på en mer konkret måte, er det nødvendig med flere henvendelser fra oss.

Jo flere som kontakter Telenor/Telia med en forespørsel om bedre dekning, desto sterkere blir vårt felles grunnlag for at de skal vurdere å forbedre signalene. 

Hvordan kan du bidra? 

Det er enkelt å bidra! Vi oppfordrer alle som opplever dårlig dekning til å sende en henvendelse til Telenor eller Telia. Dette kan gjøres via deres kundeservice på telefon 915 09 000 (Telenor) eller 924 05 050 (Telia).

Husk å være konkret og oppgi hvilken adresse det gjelder, samt å beskrive behovet. Jo mer presis du er, desto lettere er det for dem å vurdere situasjonen. I de fleste tilfeller vil det dreie seg om dårlig dekning og/eller dårlig datahastighet i forhold til dekningskartet. 

Det er verdt å merke seg at dekningskartet til Telenor og Telia ikke alltid reflekterer den faktiske opplevelsen på bakkenivå. Ofte viser kartene bedre dekning enn hva folk faktisk opplever på stedet. Vi kan derfor ikke stole fullstendig på kartet, men heller bruke vår egen erfaring som grunnlag på samtalen med Telenor/Telia.   

Når flere i hyttefeltet tar kontakt, vil Telenor/Telia få en bedre forståelse av omfanget av dekningproblemene, og de vil være mer tilbøyelige til å vurdere tiltak for forbedring.

Dette er ikke nødvendigvis noe som skjer over natten, men et felles engasjement gir oss langt større sjanse for å få til en bedring på sikt. 

Så, hvis du ønsker bedre dekning på hytta, kan dette være et virkemiddel til at det skjer en gang i fremtiden. Det koster bare noen minutter, og det kan bidra til at vi sammen får en bedre mobilopplevelse på vårt hyttefelt. 

Takk for at du bidrar til å gjøre hyttefeltet vårt enda bedre! 

Én kommentar til «Sliter du med elendig mobildekning, eller ønsker du den bedret?»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *